DEZBATERE: „Ar trebui mărit numărul orelor de sport în programa școlară”

ARGUMENT PRO:

Sportul reprezintă o activitate care poate influența stilul de viața, sănătatea sau personalitatea unui om. Cel mai aproape de un acord internațional cu privire la o definiție este oferit de SportAccord care este asociația pentru toate cele mai mari federații sportive internaționale.

Consider că educaţia fizică şi sportul dezvoltă o arie complexă de interese, trebuinţe, motivaţii. Educă ambiţia, curajul, emulaţia, atenţia distributivă, hotărârea, fermitatea, perseverenţa, calmul, modestia, onestitatea, multiple trăsături de voinţă şi caracter. Conceptul de sport ca o activtate ce implicaabilitățile umane de bază, fizice și mentale, urmărește îmbunătățirea acestora pentru a fi utilizate mai efficient, sugerând  totodată ideea că sportul este probabil la fel de vechi ca dezvoltarea inteligenței umane.

UNESCO (1978) consideră că aportul ştiinţei este indispensabil în dezvoltarea educaţiei fizice şi sportului. Importante evenimente ştiinţifice, organizate la nivel internaţional, au promovat contribuţia ştiinţelor la dezvoltarea cunoaşterii în acest domeniu. Acumularea de informaţii, în aria educaţiei fizice şi sportului, a condus la constituirea şi consolidarea unui sistem de ştiinţe care studiază motricitatea umană, contribuind la creşterea eficienţei educaţionale a acestor activităţi, exprimată prin performanţe sportive superioare şi printr-o capacitate specifică de adaptare la solicitări fizice şi psihice. Acest proces a condus la constituirea şi impunerea unei noi ramuri a cunoaşterii ştiinţifice – Ştiinţa Sportului, care are caracter integrativ şi interdisciplinar, şi analizează sistemic fenomenul sportiv.

Manifestul F.I.E.P.(Federaţia Internaţională de Educaţie Fizică) 1970 şi Asociaţia Europeană de Educaţie Fizică, prin Declaraţia de la Madrid (1991), a argumentat, prin studiile efectuate pe copii şi tineri de diferite vârste, necesitatea practicării sistematice a educaţiei fizice şi sportului cel puţin 1 oră pe zi, până la vârsta de 12 ani, şi cel puţin 3 ore pe săptămână, pentru copiii mai mari de 12 ani şi pentru adolescenţi. Prevederile UE consemnează, de asemenea, necesitatea celor 3 ore de educaţie fizică obligatorii pe săptămână.

La nivel global în funcție de numărul fanilor cele mai cunoscute sporturi practicate sunt fotbalul, tenisul, tenisul de masă și baschetul.

Un motto specific sălilor în care se practică orice fel de sport este „Mens sana in corpore sano”, în traducere “o minte sănătoasă într-un corp sănătos”. Acesta este utilizat pe scară largă și în contexte educaționale pentru a exprima teoria conform căreia exercițiul fizic este o parte important a bunăstării psihice și psihologice.

Prin educaţie fizică şi sport sunt combătute atitudinile rasiste, xenofobe şi cele care îi exclud pe cei mai puţin dotaţi fizic şi motric. Deoarece numărul persoanelor vârstnice este în creștere, trebuie să existe o viziune inovatoare, în ceea ce priveşte locul şi rolul educaţiei fizice şi sportului în diminuarea efectelor îmbătrânirii. În acelaşi timp, practicarea exerciţiilor fizice contribuie la recuperarea persoanelor cu diferite tipuri de dependenţă (droguri, medicaţie în exces, alcool),favorizând reintegrarea  lor socială. Prin metode şi mijloace specifice, educaţia fizică şi sportul asigură un mediu educaţional accesibil, cu puternice influenţe formative şi educative și asupra persoanelor cu dizabilităţi. Structurile  adaptate, regulile specifice, resursele materiale şi organizatorice modificate permit facilitarea exprimării acestor persoane,  conform propriilor abilităţi şi capacităţi. Pe de altă parte, în acest mod, sunt posibile efectele terapeutice-compensatorii şi de dezvoltare, care permit crearea unei noi imagini de sine, favorabile integrării sociale. Programele moderne de educaţie fizică şi sport adaptat promovează educaţia incluzivă, prin cuprinderea, în activităţi comune, a persoanelor cu şi fără dizabilităţi.

Lungu Adriana

Clasa a X-a A

ARGUMENT PRO:

Numărul de ore de sport din programa școlară ar trebui cu siguranță mărit ținând cont de numeroasele beneficii pe care le are această disciplină în dezvoltarea armonioasă a copiilor. Pe lângă amplul sistemul de valori insuflat de sport, bazat pe disciplină, respect, încredere în propriile puteri și în ceilalți, corectitudine și abilitatea de a lucra în echipă, activitățile sportive au un rol esențial în creșterea și menținerea unui stil de viață sănătos a tinerilor.

            În anul 2016, conform statisticilor, 1 din 3 tineri romani nu făcea sport. De asemenea, Romania a urcat pe locul 3 in topul european privind obezitatea la copii.

Conform proverbului latin „Mens sana in corpore sano!”, „o minte sănătoasă într-un corp sănătos”, exerciţiile fizice sunt  principalele mijloace prin care corpul evoluează, respectând în acest fel, liniile unei vieţi sănătoase. Acest lucru este extrem de important pentru dezvoltarea psiho-socială a copilului. Starea de sănătate se cultivă foarte mult prin sport. Sportul îmbunătăţeşte calitatea vieţii acestora şi îi disciplinează încă de la vârste fragede.  Sănătatea şi dezvoltarea fizică echilibrată constituie premise importante ale calităţilor, capacităţilor şi trăsăturilor de caracter ale copiilor. Influenţarea favorabilă a stării de sănătate, sporirea capacităţii de efort a organismului prin exersarea funcţiilor vitale şi de adaptare la mediul înconjurător, precum şi formarea deprinderilor de igienă individuală şi colectivă, constituie motivele fundamentale ale societăţii şi valorii educaţiei fizice. La nivel tactic, copiii învaţă să elaboreze strategii, iar din punct de vedere psihologic şi mental – cum să-şi întărească voinţa, răbdarea şi concentrarea, dar şi cum să-şi controleze stresul, furia sau suferinţa.

            Medicul Vladimir Gabor Harosa, medic reabilitare medicală, în curs de specializare şi în medicină sportivă, spune că sportul dezvoltă aptitudinile fizice ale copilului, are un impact favorabil asupra aparatului cardio-vascular al copilului, se dezvoltă bine inima, vasele de sânge, muşchii, tendoanele, iar procesul de creştere este foarte important pentru copil şi pentru adultul care va deveni. Apoi, îl învaţă pe copil competitivitatea, îl învaţă să lucreze într-o echipă. Are şi un impact psihologic bun – creşte stima de sine.

De exemplu, o creștere a numărului de ore din programa școlară ar putea diminua semnificativ obezitatea în rândul copiilor. Exercițiul fizic este metoda cea mai eficientă în combaterea obezității. Persoanele supraponderale trebuie să facă sport în mod regulat; cheia succesului în combaterea kilogramelor în exces sunt exercițiile fizice regulate si susținute.

De asemenea, bolile cronice netransmisibile pot și trebuie prevenite încă din copilărie printr-un stil de viață corespunzător, menținerea greutății corporale conform vârstei, condiții ce pot fi îndeplinite doar prin ore de sport, care are efecte preventive și terapeutice asupra organismului și crește rezistența organismului, scăzând astfel pe cât posibil riscurile de a dobândi o astfel de boală.

Și, cu toate că, în România a fost adusă în discuție posibilitatea măririi numărului de ore de educație fizică în școli, această idee nu a fost pusă în aplicare din cauza numărului mic de săli și terenuri de sport din țară. Deci, soluția este construirea și amenajarea unor noi locuri în care se pot desfășura activitățile fizice. Și, în ciuda faptului că realizarea acestui plan poate ajunge la costuri considerabile, sigur efectele pe termen lung vor fi vizibile și în mod cert, sănătatea copiilor nu poate fi pusă pe plan secundar de aceste feluri de investiții.

Așadar, o mărire a numărului de ore de sport din școli ar avea un efect benefic asupra dezvoltării elevilor, construind o societate mai sănătoasă și mai responsabilă în ceea ce privește grija față de sine.

Gîrdescu Raluca

Clasa a X-a A

ARGUMENT CONTRA:

Sportul reprezintă, înainte de toate, o activitate de plăcere, se practică acolo unde ne face plăcere, în timpul liber faţă de obligaţiile profesionale sau familiale.

În opinia mea, numărul orelor de sport din orarul şcolar sunt în de ajuns de obositore pentru elev. Programa şcolară devine pe de-a lungul anilor de studii tot mai încarcată şi nu ar permite locul unor ore de sport în plus.Timpul alocat fiecăror materii este limitat şi au o importanţă mare în dezvoltarea culturii generale ale elevului, deci  nu se poate renunţa la nimic în favoarea orelor suplimentare de sport. Studentii Universităţii Yale, Statele Unite ale Americii au studiat numărul total al orelor din o săptămână de şcoală la un liceu din New Haven, iar conculzia lor a fost aceea ca elevii ce aveau un numar de 25 de ore pe săptămână, dintre care 2 de sport, puteau acumula mai multa informatie decat cei cu 28 de ore pe săptămână, cu un numar de 4 ore de sport, şi totodată tot ei ajungeau să practice mai mult sport săptămânal prin cel facut în particular, în timpul liber, care este mult mai eficient decât cel din şcoli unde mult mai mulţi elevi iau parte la oră în acelaşi timp.

După o oră de sport elevii pot fi obosiți și se vor concentra mai greu la celelalte ore, căci vor fi încă agitați o perioadă de timp după ora de sport și este greu să supraveghezi o clasă întreagă de elevi la ora următoare. Soluţia pentru a menţine o viaţă sportivă a unui elev activ, este aceea a practicării sportului in timpul liber ca o rutină, nu a ține elevul la mai multe ore de sport la școală când acesta poate fi facut după voința sa și în modul său.

Bleotu Cătălin

Clasa a X-a A

ARGUMENT CONTRA:

Numarul de ore din programa scolara ar trebui lasat la maximum 2 ore pe spatamana caci elevii dupa terminarea orei devin mai agitati si astfel adrenalina din corp creeaza o puternica deconcentrare in decursul a celorlalte ore.

            Pe deoparte,statistica anului 2018 arta ca numarul de Sali din Bucuresti este foarte mic, astfel odata cu crestrea   orelor,programul salii va fi foarte mare.Un mod de combatere a acestui lucru ar fi creearea unor noi Sali de sport , insa suportul financiar ar fi in scadere.

Pe de alta parte,salile din Romania sunt vechi,prafuite si modalitatea de facere a orei este ales de profesor,copilul/adolescentul ne avand oportunitatea de a alege modaliatatea de a-si petrece ora de relaxare.

        Totodata pentru a presta  aceaste tipuri de ore iti trebuie o conditie fizica pe care multi copii din ziua de azi  nu o au,astfel se declanseaza anxietatea ,teama de a se compara cu ceilalti,si o metoda usoara de a completa fenomenul global de bullying prin care copiii apti ,inclinatii spre obiectivele sportive vor batjocori ceilalti copii.

          De aseamenea,in fiecare institutie de invatamant se afla elevi ce sufera de anumite boli cum ar fi: Boli pulmonare cronice, astm si boli cardiace ce limiteaza copilul de a face exercitii fizice ce ar putea sa ii dauneze si mai rau organismului.

Stancu Cosmin

Clasa a X-a A

SURSE: https://www.wikipedia.org/

https://www.yale.edu/

https://www.ziaruldevrancea.ro/special/sport/25487-ora-de-sport-in-sala-de-clasa.html

https://op.europa.eu/ro/publication-detail/-/publication/2038d34a-3adf-421e-9780-63d2968c08c5

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *