DEZBATERE: „ Modul de portretizare al femeilor din mass-media de azi face mai mult rău decât bine”

DEFINIREA TERMENILOR:

Portretizare= crearea unei imagini de ansamblu și implicit a unei atitudini asupra unui lucru.

Mass-media= mijloacele de comunicare în masă: televiziune, internet, ziare.

MOTIVAREA CAZULUI ECHIPEI GUVERNULUI (PRO):

Filozofia de caz – Mass-media depersonalizează și obiectualizează. În numele audienței, șterge identități arhetipale și construiește imagini în care femeia este diluată până la ridicol. Mass-media reduce rolul și identitatea femeii la acela de simplu ingredient de marketing!

Status quo – În prezent există 50 de țări unde femeile adulte sunt mai educate în medie decât barbații, dar ele sunt plătite cu 39% mai puțin decât aceștia. De asemenea doar 10 femei ocupă o poziție în guvern din 193 de țări, iar cu toate că femeile reprezintă 70% dintre absolvenții de jurnalism și cmunicare din UE, ele ocupă doar 40% din forța de muncă și doar 30% dintre funcțiile de conducere. Mai mult decât atât, o portretizare eronată a femeii, ca simplu element atractiv în strategia de marketing, poate configura o percepție eronată și mentalităților vulnerabile.

ARGUMENTUL SOCIAL ISTORIC:

Pornind de la păcatul strămoșesc, a cărui verosimilitate nici măcar nu poate fi asigurată, conform căruia slăbiciunea Evei, ispitită de șarpe, și mușcarea singurului măr care îi fusese interzis au dus la alungarea omului din Împărăția Cerurilor, destinul femeii în societate a fost ca și scris. Divinizată cândva ca dătătoare de viață, considerându-se a fi o zeiță în cadrul religiilor politeiste, odată cu introducerea unor religii monoteiste, femeii i-a fost transformată treptat puterea divină de a da viață într-o simplă funcție de reproducere. Cum bărbatul era cel căruia i se cuvenea să studieze, să muncească și să asigure pâinea pe masă, se considera că doar drepturile si libertățile acestuia se meritau și justificau a fi respectate, femeia putând fi tratată după bunul plac al celorlalți, iar când aceasta a considerat că nașterea, îngrijirea și hrănirea copiiilor nu trebuiau să îi definească existența, a fost numită vrăjitoare și arsă pe rug.

De-a lungul timpului, întreaga practică a patriarhului nu a facut altceva decât să transforme femeile în slugi ale bărbaților si ale dorințelor acestora. Astfel, femeile au început să își piardă respectul de sine, să se auto-devalorizeze și ulterior să se complacă în starea în care se aflau, acceptand statutul inferior, social si cultural, impus de societatea masculină. Nu a durat mult până când această mentalitate și-a făcut simțită prezența în tot ce ținea de mass-media, de la reclamele în care imaginea femeii era folosită doar pentru a stârni dorința bărbatului de a cumpăra produsul înfățișat, până la bârfele din sport în care femeia era tratată doar ca pe “un bibelou”, o prezență plăcută pe care bărbatul o ținea lângă el, Daca totuși, prin descoperirile științifice, actele de curaj sau munca neîncetată, cu timpul femeia și-a asigurat un statut aproape egal cu cel al bărbatului, aspect la care nu s-ar fi visat cândva, această reușită nu a fost datorată  mass-mediei care în loc să încurajeze o nouă mentalitate bazată pe egalitate între sexe, a îngreunat situația femeilor din întreaga lume si a reprezentat un obstacol în calea succesului unor reprezentante ale feminismului. Cu toate că exemple precum Marie Curie, Maica Tereza, Prințesa Diana sau Oprah au demonstrat inteligența, pasiunea și inovația pe care o femeie le posedă, rolurile mai importante precum inițierea afacerilor, politica sau vorbitul în fața unui public respectat au continuat să fie deținute de bărbați. Franțuzoaicei Emilie du Chatelet, prima femeie care a dovedit cunoștiințe profunde de matematică și fizică, i s-a spus de catre Voltaire: „A fost un bărbat genial, a cărui singură vină era că era femeie”.

În zadar mass-media a ajutat la ridicarea nivelului social al femeii, a facut-o auzită și i-a recăpătat o parte din drepturi dacă a realizat asta prezentând-o sub multiple ipostaze, mai mult sau mai putin degradante, cu scopul de a stimula interesul bărbaților sau de a atrage atenția către diverse buticuri în loc sa îi reliefeze inteligența și ambiția cuvenită. De exemplu în Vogue, imaginile sexualizate ale femeilor au reprezentat modalitatea principală de a înfățișa femeile în poziții de inferioritate si putere socială scăzută. mass-media afirma fericită ca s-au luat măsuri împotriva atacurilor asupra femeilor prin permiterea creării unor campanii în care să se promoveze conștientizarea cancerului de sân precum „I Love Boobies” sau „Save the Ta-tas”, însă nu s-au gandit la utilizarea excesivă a sexualității și la jignirea persoanelor care prezintă un risc de a-l dezvolta. Femeile care au cancer la sân au spus că aceste campanii publicitare sugerează faptul că sânii sexi sunt mai importanți decât salvarea vieții lor, ceea ce le devalorizează ca ființe umane. Ceea ce a reușit până la urmă mass-media, considerata totuși a patra putere în stat, a fost să distrugă și mai mult imaginea femeii, să fie cheia manipulării bărbaților si vocea nevoilor fizice ale acestora. Astfel că în tot acest proces îndelungat prin care femeia a trecut pentru a căpăta drepturile și libertățile din prezent, mass-media a avut un rol infim sau chiar inexistent, portretizând-o mai mult rău decât bine.

                                                                        Dragușin Teodora – Clasa a X-a A

ARGUMENTUL PSIHOLOGIC

Mass-media oferă un model negativ tinerelor adolescente. Fie că o recunoaștem sau nu, fiecare adolescentă se dezvoltă spiritual sub influența unor modele din familie sau din afara ei, personaje închipuite sau oameni reali, adulți sau tineri de vârsta sa. Cel mai bine învățăm, în primă instanță, prin imitație, or asta acordă o importanță covârșitoare felului de model pe care ni-l alegem. Mass-media încurajează foarte mult sexualitatea și plăcerile acestei lumi, arătând doar părțile frumoase, și nu spune nimic despre riscurile și tristețile din spatele vedetelor. Astfel, adolescentele preiau din mass-media numai idealul de frumusețe. Tinerele adolescente văd doar frumusețe și fericire, lipsind idealul de intelectualitate, și își doresc ca și ele să poată ajunge acolo, neștiind că ce văd ele este doar o mască de fericire pusă peste o mulțime de tristețe și suferință. Adolescentele sunt cele care, luând contactul, prin intermediul televiziunii sau al internetului cu femei de natură perfectă, au tendinţa de a-şi plia dorinţele şi aspiraţiile pe tiparurile eronate ce li se servesc.

Un exemplu îl reprezintă Ajay Rochester. Ea este prima câștigătoare a concursului „Marele câștigător /Australia Biggest Loser”, în care participanții își schimbă complet aspectul fizic prin regim si un program intens de exerciții fizice. Admirată de telespectatori, ea a devenit rapid un idol în țara de origine și a început chiar să prezinte show-ul. În consecință, este evident că mass-media se implică activ în definirea și structurarea conceptelor de feminitate. Ea impregnează în mintea adolescentelor imaginea femeii manechin, adolescente care conștient sau inconștient, încearcă să atingă standardele „industriei frumuseții”.

                                                                                 Bolovan Lidia – Clasa a X-a A

MOTIVAREA CAZULUI ECHIPEI OPOZIȚIEI (CONTRA):

Filozofia de caz – Prezentările pe care mijloacele de comunicare le fac femeii evidențiază rolurile cu valoare pozitivă pentru societate ale acesteia. Indivizii care cresc cu aceste imagini în minte vor accepta cu timpul valorile transmise în conștiința fiecărei generații. Mass-media pune în evidență valoarea socială a femeii.

Status quo – Se observă că mass-media se implică în evidențierea femeilor activiste, majoritar implicate în campanii de ajutorare. Din acest punct de vedere, media reprezintă factorul primordial în a face cunoscută activitatea practicată și căutarea oamenilor dispuși să li se alăture. Dacă, pe de o parte, televiziunea capătă un rating mare prin promovarea unor femei frumoase și cunoscute, ce constituie imagini ale unor astfel de companii, pe de altă parte, ele obțin un mare beneficiu, prin eficientizarea luptei pentru cauza lor.

ARGUMENTUL EDUCATIV

            Umilirea și violența la care femeia este supusă de zeci de milenii explică total eșecul popoarelor, colapsul civilizațiilor, neîmplinirea și lipsa de cristalizare în istorie a religiilor , precum și multitudinea războaielor. Matriarhatul și patriarhatul, cultura antică, cultura medievală, ideologiile moderne și fenomenul occidentalismului, toate acestea se întâlnesc într-un punct de legătură: umilirea femeii. Dacă am realiza o călătorie printre viziunile închinate femeii de-a lungul timpului, am realiza că deși în aparență statutul femeii pare să sufere metamorfozări semnificative, în esență ideile preconcepute încă din preistorie despre rolul acesteia s-au înrădăcinat în mintea umană. Încă din preistorie s-au cristalizat rolurile astfel încât bărbații, pentru că erau mai masivi corporal, mergeau la vânătoare iar femeile, mai mici fizic, găteau ceea ce vânau aceștia. Statutul femeilor era unul de subordonare față de bărbați, iar aceștia considerau gătitul, creșterea copiilor și îngrijirea lor ca și activități care nu se ridică la importanța îndeletnicirilor lor masculine precum vânatul, construirea caselor, protejarea comunităților. În Antichitate, se născuse civilizația  însă femeile nu erau creditate cu abilități intelectuale și nici luate în serios de către bărbați când era vorba de știință sau conducerea comunităților. În timp ce bărbații conduceau lumea, purtau războaiele, luau decizii, femeile nu aveau acces la cultură, la educație și la conducerea societății.

              Filozofii din toate timpurile au urât femeia. Pentru Aristotel, ”tăcerea femeii este slava ei”. Pentru Platon, ”femeia este femeie pentru lipsa ei de calități” și bărbatul trebuie să mulțumească zeilor că nu este femeie În Legile lui Manu, Vechiul Testament, la Solon sau în Codul roman, femeia este o ființă inferioară bărbatului, iar acesta poate abuza în orice fel de ea. În Evul Mediu, egalitatea de statut cu bărbații era doar în privința că ambele sexe mureau de ciumă și holeră. Femeile care doreau să își afirme gradul de independență erau percepute drept vrăjitoare și drept urmare erau arse pe rug de către Inchiziție. Odată cu industrializarea , respectiv cu implicarea progresivă a femeilor în muncile specifice bărbaților, aceasta începe să se bucure de un nou statut. Un pas important făcut de societate în recunoașterea și acceptarea rolului important al femeii este făcut în momentul în care acestora le este garantat dreptul la vot. În apropierea Primului Război Mondial și în perioada interbelică, mare parte din țările Europei au reglementat dreptul la vot al femeilor, urmând ca mai târziu acesta să fie stipulat și în legea internațională, în „Declarația drepturilor omului”(1948) și în „Convenția pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare a femeilor” din 1978.

              Întorcându-ne la societatea zilelor noastre, la 100 de ani de când femeile au primit dreptul constituțional de a vota în SUA, drepturile femeilor din întreaga lume au de suferit,iar inegalitățile dintre femei și bărbați în ceea ce privește accesul la educație, locuri de muncă, plată echitabilă sau reprezentare la nivel politic sau de management se păstrează la un nivel ridicat. Și cum este posibil ca după marea dezvoltare a tehnologiei și a minții umane, să mai existe asemenea stereotipuri preistorice de gen? În majoritatea lor, sunt lucruri primite, moștenite sau învățate de la diverse surse. Stereotipurile de gen funcționează ca „manuale” de citire și înțelegere a celorlalți; de exemplu, dacă un copil a crescut într-un mediu în care a observat ca femeia îi este subordonată bărbatului, și că bărbatul este „capul familiei”, după cum spune modelul patriarhal, atunci copilul va crește cu ideea bine implementată că femeia e inferioară bărbatului.

            Și totuși, schimbări semnificative au apărut în ceea ce privește statutul femeii în raport cu cel al bărbatului în țări precum Chile, Australia, SUA sau Olanda, și multe altele. Datorită cui? Este întrebarea ce ne răsare în minte. Mass-media, aceasta este a patra putere care are influență asupra politicii și societății. Eurodeputata Michaela Sojdrova a spus că „Este important ca femeile să fie prezente, să fie auzite, să vedem femeile ca experți, deoarece femeile oferă un alt punct de vedere”. Țările în care statutul femeii este încă un subiect controversat sunt tocmai acele țări ce nu au acces nelimitat la mass-media, la campaniile prin care sunt promovate femeile ca persoane independente și puternice, cum ar fi drept exemplu Africa sau India. Aici, pe lângă faptul că numarul mare al populației nu permite tuturor accesul la mijloacele de informare, apare și principiul conservaționist al poporului în care femeia este inferioară bărbatului, și acesteia îi sunt limitate de la dreptul la educație, până la dreptul de exprimare publică.

             Aranya Johar este o tânără activistă pentru drepturile femeilor din India, care folosește poezia pentru conștientizarea problemelor cu care acestea se confruntă. Odată cu recitarea poeziei „A Brown Girls’s Guide to Gender”, o poezie ce a devenit virală în 2017, tot mai multe femei au început să folosească microfonul pentru a-și face cunoscute istoriile personale, pentru a-și solicita drepturile și pentru a iniția dezbateri care altfel nu ar fi ajuns niciodată subiecte de interes public.

            Un alt exemplu de activistă feministă este Michelle Obama, ce a creat în martie 2015 programul „Let Girls Learn”, ideea acestui program fiind de a ajuta la educarea celor 62 de milioane de fete din întreaga lume care nu sunt la școală. Și a scris un eseu pentru  The Atlantic în 2016, când vorbește despre inițiativă și cât de multe se pot realiza dacă toți luptăm pentru aceeași cauză. Ea a declarat că: ”Femeile pe care le onorăm astăzi ne învață trei lecții foarte importante. Una, ca femei, trebuie să ne ridicăm în fața noastră. A doua, ca femei, trebuie să ne ridicăm în picioare una pentru cealaltă. Și în sfârșit, ca femei, trebuie să ne ridicăm în picioare pentru dreptatea tuturor”. Ea ne reamintește că o fată afro-americană din capătul cel mai sărac al orașului are potențialul de a face și de a fi orice. Prin hotărâre și muncă asiduă, a ajuns la Harvard și Princeton și și-a făcut o carieră de mare succes la propriu. Exemplul ei răspândit pe întreaga platformă a reușit să inspire sute de tinere să aibă curajul să își urmeze visul.

             Astfel că fenomenul mass-media a avut un rol masiv în creșterea exponențială a dezvoltării și promovării femeii, și continuă să aducă în atenția publicului din ce în ce mai multe femei puternice și indepedente, ce ar trebui să inspire și alte femei să le urmeze exemplul; de altfel , are scopul de a schimba și ideile preconcepute despre diferențele bărbat-femeie, păstrate încă din vechile timpuri, să creeze respectul cuvenit femeilor, ce și-au demonstrat inteligența și perspicacitatea de-a lungul vremii, de la Marie Curie, până la Angela Merkel. Mass-media este singura putere a omului de a realiza schimbări în mintea oamenilor, fiind singura modalitate de informare rapidă a populației, și cum puterea exemplului este cea mai mare, afișarea femeii cu toate calitățile ei, și puterea de a fi „vocea”, pot aduce schimbarea.

                                                                          Costache Bianca – Clasa a X-a A

ARGUMENTUL SOCIAL

Fără doar şi poate, la nivel global, au existat şi există standarde ferm impuse tuturor popoarelor conform diferitelor criterii create de om. Iar unele dintre cele mai bine cunoscute standarde impuse femeilor încă din vremurile vechi sunt standardele de frumuseţe, apărute în urma diferenţelor de cultură. Pe lângă îndeplinirea sarcinilor servile şi casnice, de-a lungul timpului, au plutit în aer convingerile că femeia trebuie să îndeplinească anumite „cerinţe” fizice pentru a atrage atenţia bărbaţilor sau respectul din partea întregii societăţii. Orice abatere de la o normă a frumuseţii a vremii respective, fie că vorbim de câteva kilograme în plus sau de orice conformaţie corporală diferită însemna nerespectarea dorinţelor masculine şi implicit atrăgea după sine dezgustul.

85% din ceea ce găseam în revistele de frumuseţe până de curând, în publicitate sau chiar în opinia colectivă  ne făceau să ne simţim inferioare şi departe de perfecţiune, iar de aici începe un binecunoscut cerc vicios. Cercul vicios al tulburărilor alimentare,  al depresiei, anxietăţii sociale, operaţiilor estetice, iar ca rezultat, ajunge să ne scadă stima de sine.Însa dacă ne concentrăm atenţia asupra prezentului, femei din întreaga lume , ajutate în principal de mass-media, încearcă şi reuşesc să demoleze acest eşafod.Vedem cum imaginea „perfecţiunii” este distrusă şi refăcută din imperfecţiunile femeilor de pretutindeni.Spre exemplu, Dove alături de Getty Images, Girlgaze şi femei din întreaga lume lansează iniţiativa #ShowUs – cea mai mare iniţiativă Dove de până acum care îşi propune să schimbe stereotipurile de frumuseţe globale care afectează sănătatea, relaţiile şi oportunităţile femeilor şi ale tinerilor.

#ShowUs este prima şi singura bancă de imagini globală care prezintă o viziune mai cuprinzătoare asupra frumuseţii, accesibilă publicului prin intermediul reţelelor de mass-media şi publicitate. Cu peste 5.000 de imagini ilustrând femei din 39 de ţări, fiecare poza reprezintă frumuseţea realp, autodefinită. În plus, pentru a ilustra frumuseţea autentică, toate imaginile sunt lipsite de distorsiuni digitale. 

În plus, suntem martorii unei schimbări în care nume importante ale revistelor, precum Vogue, Bazaar sau Time susţin crearea unei imagini a femeii cu nenumărate calităţi şi care nu trebuie să respecte standardele de frumuseţe autohtone.Vedem cum femei din întreaga lume, care au reuşit să învingă boli necruţătoare, să pună în lumină diferenţele de sex care se fac zi de zi, să distrugă modul în care doar anumite măsuri corporale sunt promovate, sunt acum apreciate pentru schimbările făcute.Un astfel de exemplu este Ashley Graham, primul model plus size, apărut în lumina reflectoarelor în 2010, care nu doar că a reuşit să apară pe numeroase podiumuri de moda, ci şi a devenit idol pentru femeile care până acum se simţeau intimidate de kilogramele în plus.A avut parte de sprijinul mass-media care a dus atât la întemeierea une asociaţii pentru tinerele ce au parte de reproşuri din cauza felului în care arată, dar şi la discursuri apreciate la nivel mondial pe tema frumuseţii dincolo de nişte standarde ce oricum se schimbă galopant.

Totodată, o alta problemă cu care societatea contemporană se confruntă sunt bolile de piele.De cele mai multe ori, acestea apar pe neaşteptate, uneori ereditar sau fără o legătură de sânge. Această diferenţă, acum 100 de ani ar fi însemnat probabil un handicap, o afecţiune pentru care o femeie ar trebui să se simta ruşinată, chiar dacă nu este contagioasă în vreun fel.

Ei bine, aici intervine din nou mass-media, care a ajutat la înfăptuirea schimbării. Un exemplu relevant în acest sens este Winnie Harlow, modelul care a spart barierele frumuseţii şi, in ciuda bolii sale care îi afectează pielea, vitiligo, a defilat pentru cel mai aşteptat show de modă al anului, Victoria’s Secret. Vitiligo, boala care i-a facut copilăria nefericită, atât de nefericită încât a renunţat să mai meargă la şcoală şi a învăţat acasă, a devenit acum motivul pentru care este cunoscută în întreaga lume.Aceasta afirmă că nu ar fi ajuns aici dacă al ei caz nu ar fi fost făcut cunoscut întregii lumi.

                                                                           Lăpădatu Raluca – Clasa a X-a A

Menționare surse

Argumentul social istoric PROhttps://www.libertatea.ro/stiri/cum-au-ajuns-femeile-sa-conduca-lumea-psihologia-eolutiei-femeii-din-cele-mai-vechi-timpuri-pana-in-prezent-1766460

https://www.123helpme.com/image-of-women-in-mass-media

https://en.wikipedia.org/wiki/exploitation_of_women_in_mass_media

Argumentul psihologic PROhttps://www.perfecte.ro/in-focus/de-la-obezitate-la-anorexie-si-inapoi-cum-a-ajuns-femeia-din-imagine-sa-arate-dupa-ce-a-castigat-un-concurs

 Argumentul educativ CONTRAhttps://m.ro.sputnik.md/columnists/20170308/11558213/femeia-fiinta-umilita-in-absolut-toate-epocile-istoriei

https://www.libertatea.ro/stiri/cum-au-ajuns-femeile-sa-conduca-lumea-psihologia-evolutiei-femeii-din-cele-mai-vechi-timpuri-pana-prezent

https://www.europarl.europa.eu/news/ro/headlines/society/20180301STO98925/femeile-si-mass-media-mai-multe-eforturi-pentru-promovarea-egalitatii-de-gen

http://www.irishnews.com/magazine/2017/01/19/news/8-important-things-michelle-obama-has-done-for-feminism-as-first-lady

Argumentul social CONTRAhttps://editiadedimineata.ro/cum-s-au-schimbat-de-a-lungul-timpului-standardele

http://www.adplayers.ro/articol/Conturi-5/7-din-10-femei-nu-se-simt-inca

https://www.glamour.ro/living/body-positivity-acceptare-dincolo-de-standardele-si-prejudecatiile-asociate-frum

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *