DEZBATERE: „Telefoanele mobile nu ar trebui permise în școli”

MOTIVAȚIA CAZULUI:

Definiția termenilor:

  • Un telefon mobil este un aparat electronic portabil, un dispozitiv mobil, care funcționează fără fir (prin radio) pe baza rețelelor GSM sau CDMA și este folosit în general pentru comunicații personale la distanță mare.
  • Școala este o instituție publică proprietate de stat sau privată unde se învață disciplinele prevăzute într-un plan de învățământ.
  • A permite înseamnă a accepta ca un lucru să se facă sau să se producă într-un anumit fel.

Status quo: Conform statutului elevului din 10.08.2016, Art. 15,elevilor le este interzis să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor; prin excepție de la această prevedere, este permisă utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ sau în situații de urgență.

Filozofia de caz: „Telefoanele mobile pot fi un element perturbator în sala de clasă și utilizarea lor trebuie să fie obiectul unei politici explicite în școală”, spune un purtător de cuvânt al profesorilor de la Institutul Educațional din Scoția (EIS).

PRIMUL ARGUMENT PRO:

În opinia mea, telefoanele nu ar trebui permise în școli deoarece elevii le folosesc de cele mai multe ori în timpul orelor și astfel nu mai sunt atenți la cadrele didactice care predau lecția. Dat fiind faptul că elevii sunt preocupați cu telefoanele în timpul orelor, ei nu vor mai acumula același nivel de cunoștințe cu cel al colegilor a căror atenție nu este distrasă,  iar problemele lor vor apărea. Când vor avea o temă,  le va fi greu să o rezolve, deoarece nu au fost atenți la ceea ce au predat profesorii, iar în alte cazuri mai puțin fericite, vor avea niște note destul de mici în comparație cu cele ale altor colegi care nu au avut vreun motiv de distragere.

 Un studiu efectuat în Marea Britanie de London School of Economics arată faptul că interzicerea telefoanelor elevilor ar echivala cu o ora de curs suplimentară pe săptămână. Oamenii de știință au vrut să măsoare impactul restrângerii utilizării smartphone-urilor asupra rezultatelor școlare ale elevilor din țară. Potrivit lor, utilizarea telefoanelor mobile la elevi duce la scăderea rezultatelor școlare, îndeosebi la elevii mai puțin performanți. “Am descoperit că interzicerea telefoanelor mobile echivalează cu o oră de curs în plus pe săptămână sau cu prelungirea cu cinci zile a anului școlar”, au afirmat cercetătorii Richard Murphy și Louis-Philippe Beland la CNN Money. Cercetătorii au analizat notele a 130.000 de elevi din 91 de licee din Birmingham, Londra, Leicester și Manchester unde a fost interzisă folosirea smartphone-urilor în timpul examenelor pentru obținerea certificatului general de studii secundare (de obicei la 16 ani). Acestea au fost comparate apoi cu cele ale elevilor din liceele unde telefoanele mobile au continuat să fie premise. Astfel, oamenii de știință au constatat că interzicerea telefoanelor a dus la creșterea cu 6,41% a performanțelor elevilor la acest examen necesar pentru intrarea în învățământul superior. Diferența este și mai mare în cazul elevilor mai puțin performanți, care au obținut rezultate cu 14,23% mai slabe decât cei din școlile unde telefoanele mobile au fost interzise. Potrivit autorilor studiului, vinovată ar fi lipsa de concentrare a elevilor, distrași de telefonul mobil. Ei consideră totuși că smartphone-urile pot fi un mijloc de învățare folositor, însă utilizarea lor trebuie să fie bine gestionată.

Un alt studiu deosebit de important este cel realizat de organizația Salvați Copiii, care arată că mai mult de un sfert dintre elevii din România (27%) stau peste șase ore online sau își verifică periodic dispozitivul inteligent. Cele șase ore pe zi sunt petrecute pe telefon în timpul școlii. În urma studiilor realizate, este destul de clar că telefonul mobil reprezintă un obiect care le distrage foarte mult din atenția pentru cursuri și le ocupă mult timp elevilor.

De aceea consider că o lege prin care telefoanele să fie interzise în școli este una benefică pentru elevi, deoarece rezultatele lor vor fi mai bune.

De asemenea ei vor avea mai mult timp de socializare în pauze si vor deveni mai comunicativi, fiind capabili să poarte mai târziu un dialog adecvat cu altă persoană.

Cu cât nivelul de cunoștințe va fi mai mare, societatea va fi una mai cultă. Numărul de șomeri va scădea odată cu ridicarea nivelului cunoștințelor, fiind mult mai multe persoane capabile să se angajeze și să aibă un loc de muncă stabil, bine plătit, în funcție de studiile pe care le au.

                                                                                         Niță Andrei Clasa X A

AL DOILEA ARGUMENT PRO:

În opinia mea, telefoanele nu ar trebui permise în școli deoarece elevii le folosesc pentru a se inspira în timpul unui examen. Elevii sunt tentați să copieze la teste sau examene, din cauza insuficienței de informație pe care au acumulat-o înainte de a da examenul. Elevii folosesc telefoanele pentru a copia la teste în cadrul scolii, dar în timpul unui examen de bacalaureat nu au voie să le folosească, deoarece este ilegal. Un studiu de caz din Moldova arată că în timp ce unii elevi se străduiesc să învețe, alții, în timpul examenului de bacalaureat trimit exercițiile pe care trebuie să le facă profesorilor iar aceștia le rezolvă și le trimit răspunsurile.

Într-un final, cei care au copiat ajung să ia un punctaj mai mare decât cei care chiar au învățat. Potrivit acestui studiu de caz, elevii dobândesc rezultate foarte mari prin furt iar elevii care învață nu reușesc să intre unde doresc. Potrivit unui sondaj realizat recent, aproape 70% dintre cadrele didactice suspectează că elevii lor trișează. Aceștia, dacă sunt prinși furând în timpul unui examen, riscă pedepse extrem de aspre. O lege spune că telefoanele nu sunt permise în timpul examenelor iar această măsura ar trebui luată pentru a realiza o egalitate între elevi.

Astfel, nivelul elevilor poate fi diferențiat foarte ușor și corect. Elevii ar trebui să nu folosească telefoanele în timpul examenelor pentru a arăta exact nivelul de cunoștințe.

                                                                                                            Enaru Eduard

                                                                                                             Clasa a X-a A

PRIMUL ARGUMENT CONTRA:

În opinia mea, telefoanele mobile ar trebui permise în școli, deoarece acestea pot fi folosite în scopuri didactice, ajutând la predarea lecției  și la atragerea elevului pentru a fi mai atent. Utilizarea telefonului în timpul orei poate  să ajute la desfășurarea unei ore, trimițându-se poze cu materiale didactice pe grupuri special create. Acest lucru  poate fi benefic, deoarece îi destinde și îi eliberează pe elevi de obișnuința de a citi sau urmări pe cărți, lucru care poate fi foarte plictisitor și obositor mai ales dacă ora de curs respectivă este la finalul programului.

Telefoanele ar mai  putea fi folosite pentru a face poze la notițe sau la materiale ajutătoare pe care elevii nu au  timp să le scrie la școală, iar apoi aceștia pot să le transcrie acasă sau să se ajute de ele pentru realizarea temei. Un alt scop este folosirea acestora ca și calculatoare, utilizând funcțiile matematice pentru  eficiența și rapiditatea calculelor, cu scopul de a nu mai pierde timpul , lucru care nu cauzează elevilor care sunt la liceu și știu deja să calculeze foarte bine. Spre exemplu un studiu numit ,,Nu cred ca aș fi acolo unde sunt”,  care a fost realizat în două școli din Anglia în 2012, a detaliat modul în care elevii își folosesc telefoanele în timpul orei de curs. O școală a permis utilizarea telefoanelor, iar cealaltă nu. Studiul a arătat că 43% din elevii din școala unde sunt interzise au continuat să le folosească pentru a învăța , iar în școala unde au fost premise doar 73% din elevii le-au folosit pentru a învăța.

Astfel, prin permiterea telefonului la școală, mediul ar devine unul mai atractiv pentru tânărul care folosește toată ziua telefonul, îndrumându-l să-l folosească  într-un mod educativ și care îl ajută pentru a învăța și a se documenta mai repede.

                                                                              Croitoru Bogdan, Clasa a X-a A

AL DOILEA ARGUMENT CONTRA:

În opinia mea, telefoanele ar trebui de asemenea permise în școli deoarece acestea reprezintă o metodă foarte rapidă și eficientă pentru elevi de a comunica cu alte persoane aflate la distanță în cazul în care este nevoie.

O primă situație în care beneficiul comunicării prin intermediul telefonului își face simțită prezența este cazul elevilor navetiști care trebuie să folosească un mijloc de transport pentru a ajunge în orașul în care-și desfășoară activitatea de învățare. Dacă se întâmplă ca acesta să nu ajungă la timp în stație pentru a lua microbuzul, lucru care se poate întâmpla oricând, fiind principalul mijloc de transport pe care aceștia îl folosesc. Fără un telefon la îndemână, ar rămâne „blocat” în localitatea în care învață, fără a putea ajunge acasă. În schimb, dacă elevul are la dispoziția un telefonul, acesta își poate suna părinții pentru a găsi împreună o soluție.

Un alt motiv pentru care este nevoie telefonul este simpla nevoie fundamentală de socializare a fiecărui om. În pauze, copilul poate comunica cu prieteni de la alte clase dacă și unde să se întâlnească pentru a putea petrece timpul împreună. Numeroase studii au arătat că singurătatea este o boală, la aceasta fiind predispuse persoanele retrase, precum elevii care nu socializează.

Ațadar, fiind metoda prin care noile generații sunt obișnuite să socializeze, telefonul nu poate lipsi astfel copiilor care merg la școală.

David Poajgă, Clasa  a X-a A

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *