Protecția copiilor în lumea digitală

       Fie că vrem, fie că nu, internetul a devenit deja o parte din universul copiilor de astăzi, iar în ritmul în care se dezvoltă accesul la această reţea internaţională de informaţii, pe viitor influenţa ei va spori. Pe lângă avantajele sale deloc neglijabile, internetul reprezintă un pericol serios la adresa celor mici. În acest context, opinia mea este, ca reglementările legislative sunt fundamentale pentru protecția copiilor în lumea digitală, deoarece copii pot fi mult mai in siguranță fără să fie afectați de conținuturile neadecvat vârstei lor de pe rețelele de internet, prin limitarea accesului lor pe anumite site-uri.

      În primul rand, dacă ne referim strict la copii şi chiar la adolescenţii aflaţi într-o perioadă dificilă şi confuză a vieţii lor, internetul poate face mai mult rău decât bine.  Pentru a înţelege mai bine impactul uriaşei reţele de informaţii şi comunicaţii asupra copiilor, trebuie să recapitulăm puţin puterea de înţelegere şi formarea noţiunilor despre lumea înconjurătoare a principalelor subgrupe de vârstă ale celor mici. Astfel, la vârsta de 3-5 ani, copilul îşi poate aminti şi aplica ce a învăţat cu o zi în urmă. El nu poate separa încă fanteziile de realitate şi trăieşte într-o lume pre-operaţională. Aceşti copii îşi pot menţine atenţia între 8-15 minute. În intervalul următor, de 5-8 ani, copii încep să-şi stabilească propriile identităţi, joaca devine mai cooperativă şi încep să-şi dezvolte abilităţi motorii. Între 6-8 ani, lumea copilului trece de realităţile imediate, casă şi şcoală.Copiii aflaţi în intervalul de 8-12 ani încep să gândească în termeni abstracţi şi devin mult mai interesaţi de interacţiunile cu ceilalţi copii.În perioadele pubertăţii şi adolescenţei, cu toate că sunt mai maturi şi mai experimentaţi decât copiii, adolescenţii pot deveni la fel de uşor victime ale aspectelor negative ale internetului. Astfel, cred ca reglementările legislative, ca liniile de asistență telefonică care elimină conținuturile ilegale sau cu limbaj neadecvat, sunt fundamentale pentru a păstra internetu un “spațiu” cât mai curat care să nu influențeze copii intr-un mod negativ.

      În al doilea rand, educaţia digitală cred că trebuie să aibă prioritate în şcoli, astfel încât copiii să conştientizeze pericolele care se ascund în mediul virtual şi care ar putea să le afecteze viaţa în mod iremediabil, prin conţinut violent, rasism, pornografie, hărţuire online. Totodată, cadrele didactice, dar şi părinţii trebuie să dobândească minime competenţe digitale, pentru că altfel riscăm să nu-i putem ajuta pe copii să se ferească de capcanele internetului. Aş dori să subliniez importanţa monitorizării expunerii la conţinut online şi offline care duce la manipularea psihologică a copiilor şi aici mă refer la jocurile video. Este esenţial să combatem riscurile asociate unor astfel de conţinuturi. Trebuie să promovăm campanii educaţionale pentru a-i proteja pe copii de consecinţele expunerii care le afectează în mod negativ dezvoltarea. Deci ar trebui ca și la școală să se introducă cel puțin o oră pe saptămână de educație digitală, pentru a ajuta copii să distingă mai ușor ce este accesibil si ce nu, pe internet.

      În concluzie, reglementările legislative sunt fundamentale pentru protecția copiilor in lumea digitala, acestea apărându-i de anumite pericole pe care le pot intâlni pe internet, precum și educația digitală care ar trebui să fie prioritară in școli, pentru a le fixa modul de percepere a acestei rețele.

Floroiu Elena Iuliana

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *